Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.

Auteur:
Tom Voskuilen
Publicatiedatum:
31 juli 2024

Bij veel MMORPG's en ook enkele TTRPG's zijn de class indelingen erg duidelijk. De rol van tank, healer en damage dealer worden al snel verdeelt op basis van je class. Zelfs als een class meerdere rollen op zich kan nemen. Maar hoe zit dat bij D&D?


Laten we beginnen bij de eerste class in de PH: De Barbarian. In het algemeen wordt aangenomen dat de barbaar van de groep een ruwe krachtige sukkel is. Een meatshield die veel damage kan doen. Gelukkig zijn er andere manieren om een barbaar te spelen. Het blijft het karakter met de meeste hp en het is een goede damage dealer. Maar het hoeft zeker geen dom karakter te zijn. Vaak is Int een dumpstat, maar je kan ook prima Cha als dump gebruiken of wellicht Wis. Op deze manier kan je best een slimmere barbaar kunnen spelen. Het is ook zeker niet nodig om een grote bijl of hamer als wapen te hebben. Op lvl 4 kan je de Duel wielder kiezen als feat en bijvoorbeeld twee longswords gebruiken. Dit geeft je een extra attack als bonus actie.


Bards zijn meestal support karakters. In combat hebben ze geen actieve rol bij het tanken of damage dealen. Healing en het bezighouden of debuffen van tegenstanders is meestal waar ze mee bezig zijn. Maar je kan ook een college of Swords kiezen, twee scimitars nemen en een redelijk goede damage dealer zijn. Je hebt dan een prima AC en hp. Of je bouwt een advocaat die stukken tekst voorleest wanneer die spells cast. Bards hoeven dus zeker niet met muziek bezig te zijn en te supporten van de kantlijn.


Cleric dan. Misschien wel een van de meest stereo type classes. Je bent een cleric dus je bent een healer. Nee, echt niet. Als cleric ben je de hand en stem van een god. That's it. Meer is niet perse een feit. Je hebt War cleric's, die zijn voornamelijk bezig met damage doen en tanken. Je hebt tempest cleric, die ook vooral damage willen doen. Forge cleric is hetzelfde verhaal, er zijn weinig betere tanks in het spel dan een forge cleric. Wellicht een twilight cleric, deze heeft toegang tot heavy armor en martial weapons, 300 ft darkvision (In kleur!) en kan advantage geven op Initiative. En dat allemaal op lvl 1. Zeker niet de standaard healer.


Druids zijn de volgende in de lijst. Druid hebben niet veel standaard aangenomen rollen. Ze worden als tank, damage dealer en als healer gewaareerd. Toch qua role play worden ze vaak als sociaal onhandig neergezet. Wat zeker niet hoeft. Jou druid kan ook een mentor zijn die naar de steden gaat om kinderen te onderwijzen over de rijke natuur die de omgeving heeft.


Een fighter is denk ik de meest diverse class wat role play betreft. Qua rol in de groep is het vaak een tank of damage dealer. Wat helemaal prima is. zonder feats is het ook vrij lastig om een healer van een fighter te maken. wel wordt vaak de sword en board gemaakt. Wat jammer is, want er zijn zoveel andere coole wapens die je fighter kan hanteren.


Monks worden vaak net als druids als sociaal onhandig gezien. Wat ook niet waar hoeft te wezen. Daarnaast worden ze vaak onderschat als verkenners, terwijl ze best snel en stil kunnen zijn. Vanaf lvl 9 kunnen ze zelfs over vloeistoffen en muren lopen, wat hen zonder spreuken toegang geeft tot voor andere haast onmogelijke plekken. Daarnaast is het een overweging waard om een monk met twee daggers ze spelen, kiest de shadow monk, en klaar. Dit kan erg het idee van een rogue creëren, voor een ieder die de rogue geen leuke class vind maar toch de sneaky guy wilt zijn.


Paladins zijn erg speciafiek verwoord in de PH. Wat hen erg in een hoek drijft. Een paladin is een melee class, omdat ze 0.0 range support krijgen voor hun wapens. Ze kunnen geen archery fighting style kiezen en geen divine smite gebruiken met een range attack. Daardaar hebben ze vaak al snel een heavy armor voor een goede AC. Het onderscheid van jou paladin moet dus in de subclass of role play gezocht worden.


Rangers worden als underpowered beschouwt, waar zeker iets in zit.  Vaak is er er rogue die beter kan sneaken, of een druid, die beter kan healen, of een fighter, die beter kan tanken en damage dealen. Erg frustrerend als je nooit iets kan doen omdat iemand anders altijd beter is. Toch, ik heb een build gemaakt met een fey wanderer en ben erg tevreden over de kracht en mogelijkheden van het karakter. Ze kan flink veel damage doen en best goed verstoppen. Ook sociaal gezien kon ik een goede rol spelen vanwege de bonus op cha. stats. Ik raad wel aan om de regels uit Tasha's te gebruiken, deze zijn een stuk soepeler en veelzijdiger. Op die manier wordt je karakter op meerder momenten een aanwinst voor de party. En dat is wat je uiteindelijk wil zijn.


Rogue's. Over stereo types gesproken. rogue's hebben hier wel het meeste last van. Dan graag voor eens en altijd: JE HOEFT GEEN SNEAKY GUY TE ZIJN DIE ALLES STEELT WAT LOS EN VAST ZIT! EN OOK NIET ALLES OVERHOOP TE STEKKEN! Zo die frustratie is er uit.

Dan nu even positief. Rogues zijn erg coole karakters en kunnen erg veelzijdig zijn. Expertise helpt hierbij maar vooral de diverse subclasses die je karakter die eigen oeph geven. Swashbucklers is ideaal voor duellisten met rapiers of piraten met scimitars. Scouts kunnen je een karakter opleveren die gelijk is aan een ranger, maar dan zonder magie. Omdat je niet altijd een magiër wilt zijn. Maar ook een detective of ontdekkingsreiziger als Lara Croft of Indiana Jones kan je maken met een rogue. Dus zet alsjeblieft het idee van de sneaky thief opzij en ga creatief aan de slag om een goed guy te maken waar de party geen hekel aan krijgt.


Sorcerers zijn misschien mijn favoriete class, ze zijn breder te maken dan menig speler beseft. Je kan namelijk ook een prima healer maken die een sorcerer is. Met twin spel kan je zelfs twee spelers tegelijk healen. en op lvl 6 zou je een healing bonus kunnen krijgen. Wellicht niet de beste healer van het spel, maar wel een healer die goed mee kan doen. Ook kan je prima necromancers maken, of pyromancers die alleen fire damage doen. Eenzijdig maar wel leuk. Is het te eenzijdig voor je, prima, maak een avatar, die de vier elementen bestuurt. je hebt genoeg spreuken en vooral cantrips om deze krachten te hebben. Tanken met een sorcerer valt wel af te raden, geloof me, ik heb het geprobeerd.


Warlocks. Ook al zo'n class waarbij vaak hetzelfde soort karakter gespeelt wordt. Iemand die een pact sluit en er onderuit wilt komen. Erg spannend om te spelen maar aangezien iedereen dit schijnt te doen, niet erg origineel. Nu is origineel zijn niet perse nodig. Maar het is altijd verfrissend om de mogelijkheden te bekijken. Neem de divine patron, een healer warlock is ineens mogelijk. Niet erg goed aangezien je weinig spell slots hebt maar wel een goed guy die misschien erg blij is met zijn pact en wanneer die dood gaat een engel kan worden. Wellicht was je een paladin maar ben je de fout in gegaan. Een celetial being heeft je gered door een nieuwe kans te geven om iets te maken van je bestaan en neemt je nu aan de hand en heeft de rol van mentor.

Veel Warlocks hebben een risico als ze hun patron niet gehoorzamen, ze worden naar de hel gestuurt en doem wacht hen op als ze falen. Maar het kan ook gewoon een vriend zijn die krachten leent. Een engel en genie die je gered hebt, of een old great one die niet eens weet dat je bestaat.


Wizard tot slot. Wizard zijn al best wel ontdekt door spelers. Ze hebben de meest uitgebreide spell list. en de mogelijkheden zijn dus breed. Toch, necromancers worden vaak als evil en egoistisch neergezet. en evocation is een van de meest gekozen subclasses naar mijn idee. Er is dus best wel een vast patroon wat de keuzes van wizards betreft. Wizards kunnen ook support zijn, healing is lastig maar support is prima te doen. Een wizard die illusionist is en erg social, gaat op avontuur en is bang om te doden en kan niet tegen bloed. Erg boeiend om te proberen zou ik zeggen. Of neem de college of scribes, en speel een lawful bureaucraat.


En dan is er nog een artificer. Die ook meer mogelijkheden heeft. gelukkig heeft deze niet zo'n last van incorrecte stereo types. Maar er is natuurlijk altijd meer mogelijk dan je soms op het eerste ogenblik denkt.

Genoeg keuzes dus. Geheid dat ik dingen gemist heb of naar jou mening geen gelijk heb. mocht dit zo zijn, dan hoor ik het graag van je in de winkel.

Tom Voskuilen

Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.

Deel dit artikel

Laatste blogs over 'Dungeons & Dragons'

Dungeons & Dragons, College of Dance roleplay

Dungeons & Dragons

Mijn ervaring met de college of dance bard van de nieuwe 2024 editie. En ideeën voor een memorabele...
Tom Voskuilen - 20 november 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, 5.0 de 2024 editie

Dungeons & Dragons

Mijn mening over de nieuwe "rivised" editie van D&D.
Tom Voskuilen - 1 oktober 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, misvattingen over classes

Dungeons & Dragons

Vandaag bespreek ik de misvattingen die over classes worden gemaakt.
Tom Voskuilen - 31 juli 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Dungeons & Dragons

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
Tom Voskuilen - 8 februari 2024
Lees verder