Een korte samenvatting en spoiler van de nieuwe boeken voor DnD 5e 2024 van dit jaar.
Ik was laatst voor de winkel aan het kijken naar wat Daggerheart inhoud. Nu vind ik het een leuk idee, ik zie het in de praktijk nog niet werken. Grotendeels omdat het een grote vrijheid en daarmee verantwoordelijkheid bij de spelers legt. Dit hoeft niet erg te zijn maar voor nieuwe of meer casual spelers kan dit een te grote uitdaging vormen. Daarnaast haalt het een stuk vrijheid bij de GM weg.
Maar ik wou het niet over Daggerheart hebben, hoewel de twee dobbelstenen mij op een idee brachten. Wat nou als je geen 1d20 maar 2d10 rolt? Dit geeft een andere verdeling van de mogelijke uitkomsten.
Voor de cijferliefhebbers: 1d20 heeft 5% kans op elke uitslag. Er van uitgaande dat 10 het menselijk gemiddelde is ben je de helft van de tijd super en de andere helft sukkelig bezig. Natuurlijk heb je een proficiency bonus om te compenseren. Maar dit resulteert vaker in hogere rollen dan lage. Om dit te compenseren gaat vaak de DC omhoog.
2d10 heeft een normaalverdeling. Dus 11 heeft 10% kans en dan naar beide kanten afnemende kans op de mogelijke uitkomsten. Met een 1% voor 2 of 20. Je kan geen 1 rollen dus de 2 wordt dan de epic fail.
Ik heb dus met mijn groep 2d10 gerold voor een sessie. Wat resulteert in een meer gemiddelde uitkomst op de dobbelsteen. Zowel de spelers als mijn monster gingen meer doen wat je verwacht te kunnen. Sterke wezens bleven staan waar minder sterke werden prone geslagen. Karakters met een goede perceptie merkte dingen op die andere miste. Dit was leuk, vooral omdat de spelers meer moesten kijken naar wat ze wel en niet konden. Proficiency en de ability scores maakte daadwerkelijk uit. Een +1 wordt veel belangrijker dan met een d20 rol. Dit forceerde hen om beter samen te werken en te kijken naar elkaar talent. Maar ook om hun slechte kanten te accepteren. Zo werd de ranger met een +13 stealth gestuurd om te verkennen en bleef de strenght build fighter in zijn plate armor achter. Met zijn +0 op stealth en disadvantage zou hij waarschijnlijk de ranger in gevaar kunnen brengen. De speler zag in dat zijn karakter niet goed was in sluipen. De gok was te groot om toch tegen beter weten in mee te gaan. Later kon deze speler juist de spotlight pakken door zijn hoge AC en HP.
Ook in combat werd het verschil gemerkt. Er waren minder extreme en ik heb vaak hetzelfde to hit getal gehoord. Hogere AC waren moeilijker te raken omdat de kans om hoog te rollen kleiner was. De sorcerer heeft meer magic missile gebruikt dan normaal en ook de saving throws waren moeilijker te halen. Andersom was dit ook het geval, de DC van de monsters werden minder vaak gehaald en trucs om toch een save te halen waren vaker nodig. toen er een crit was, werd de tafel gek. De 1% kans rol was gerold, dit was fantastisch.
Al met al kan ik het iedereen aanraden om een keer te proberen.
Hoi, ik ben Tom. Fanatiek D&D'er. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons is mijn huidige favoriet. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.