Op tijd of te laat?

Op tijd of te laat dat is de vraag, 

Auteur:
Tom Voskuilen
Publicatiedatum:
14 augustus 2025

Haten is misschien een groot woord.  Maar me ergeren doe ik wel degelijk. Tijd dus om stoom af te blazen.  


Ik wil het nu niet hebben over de vreselijke egoïstische figuren die rogues vrijwel altijd zijn. De stab, stab, alles moet dood types. Hoe storend dit ook is in een partij, ik wil het hebben over de vaardigheden. Wat je wel en niet mag van de regels.


Laten ik beginnen met een schets van mijn beeld van de ideale rogue. Mijn rogue is snel, behendig en acrobatisch. Het liefst met twee dolken of twee pistolen. Als een schaduw in de nacht opduikend, toeslaand met een storm van steken en dan even snel, en het liefst mysterieus, verdwijnend. Of een cowboy achtige gunslinger die twee geweren razend snel kan leeg schieten met uitmuntende precisie. Of wat dacht je van de sluipschutter die met een rifle of boog in een hinderlaag ligt om een doelwit te elimineren. Of wellicht een zakkenroller en dief die een soort Mission Impossible of Ocean achtige fibe heeft.


Voor degene die nu denkt, dan speel dan toch een andere class: Helaas, dat heb ik geprobeerd. Geloof me. Maar je krijgt nooit alle vaardigheden die je zou willen fatsoenlijk bij elkaar. Een schurkachtig karakter met een light armor en twee dolken die snel en meerdere keren aanvalt is niet te maken met een monk/rogue combo omdat de armor de core mechanics van een monk countered. De monk heeft overigens niet de expertise en thieves cant, nogch de weapon masteries van een rogue. Daarnaast verlies je dan te veel levels aan vaardigheden die of niets doen, of niet doen wat je wilt. Een fighter kan ook een dex build maken en komt een heel eind in de beurt, maar geen Cunning Action of Evasion achtige vaardigheden.


Dat is dus mijn probleem. Natuurlijk heeft een rogue ook goede vaardigheden. Cunning action is prima, niets mis mee. Evasion is goed. Maar dat zijn niet zijn damage skills. De combat skills zijn namelijk waardeloos. En je brengt een groot deel van het spel in combat door.

Het probleem zit hem dus vooral in dat mijn beeld van een coole rogue totaal niet overeenkomt met de core mechanic van de rogue in de 5e van D&D. Sneak Attack is de storende factor voor mij. Waarschijnlijk zijn er nu lezers die denken, "Waarom, het is toch cool en sterk?" En daar hebben ze een punt. Maar mijn beeld van een rogue, en wat in heel veel andere films en games wordt bevestigt is dat een rogue vooral snel en behendig is. Sneak Attack is een suck or succeed ability. Je geeft één harde bak damage, als je raakt, eerlijk gezegd verwacht ik dat meer bij een barbarian. Daarnaast is het de enige echte vaardigheid die je in combat hebt. Je hebt een skill, die je eerst elke keer opnieuw moet zien te triggeren. De rogue krijgt geen extra attack, maar meer sneak damage. 

Het tweede bezwaar tegen Sneak Attack is dat de mechanic totaal onbegrijpelijk is voor beginners. Vrijwel iedereen beginner zie in sessie na sessie worstelen met of het nu wel on niet een sneak attack is. Veel van de mensen snapt het na de campaign nogsteeds niet en besluit voortaan maar geen rogue meer te spelen. Zonde, want rogues zijn zo iconisch en gaaf om te roleplayen. Wat ze vervolgens doen is een rogue-achtige bard of ranger maken. Deze classes zijn namelijk vele malen makkelijker omdat ze niet zo sterk leunen op een ability als sneak attack. Daarnaast, deze geven een extra aanval waardoor je nuttiger kan zijn in een gevecht en ook meer te doen hebt. Mochten ze echt geen spells willen hebben, dan wijken ze vaak uit naar fighter of monk.


De revised editie van 2024 maakt sneak attack wat beter, maar nog steeds blijven ze aan die vreselijk sneak attack vasthouden. Ik zeg dump die vaardigheid!

Dan hou je overigens wel een uitgeholde class over. En als je zeurt dat het niet goed is, vind ik ook dat je een alternatief moet bieden. Daarom mijn voorstel om de rogue beter te maken. 


Om te beginnen gaat sneak attack en alle vaardigheden die hier aan vast hangen eruit. In plaats van dat krijg je een fighting stijl op level 1. Dit geeft de mogelijkheid om de two-weapon fighting of archery stijl te kiezen. Dit boost je karakter in de combat skills en onderscheid hem al een beetje van andere classes.  Dit kan vergroot worden door een vaardigheid die je karakter advantage geeft op aanvallen met ranged weapons of melee weapons with the finesse property (Genoemd rogue weapons) (Dex-based attacks dus). Samen met de weapon mastery, expertise en Thieves Cant vaardigheden heb je dan een solide basis voor elke rogue build. Op level 3 krijg je geen Steady Aim maar Deflect Attack zoals de monk deze heeft. Met als aanpassing dat je rogue weapons moet hanteren. Dit vergroot je vermogen om aanvallen af te slaan en geeft je potentieel een extra beetje damage door de tegenaanval.

Op level 5 krijg je dan de extra attack en een ability die je een extra reaction geeft. Rogues hebben op dat level meerdere vaardigheden die een reaction vragen. En zo kan je zo ook daadwerklijk gebruiken om meerdere aanvallen tegelijk te ontwijken, twee opportunity attacks te maken of een combinatie van de twee. Later zou deze vaardigheid vergroot kunnen worden naar een Reactive ability zoals een marilith heeft: Een reaction in elke beurt.

Andere vaardigheden die nuttig kunnen zijn is een dex-bases jump of een derde extra attack. Of extra ability score increase.


Met deze vaardigheden onderscheid een rogue zich genoeg van andere classes. Het is geen monk, maar ook geen fighter. En kan dingen die een ranger of bard niet kunnen, zelfs niet met magie. Op deze manier is een rogue snel, behendig en toch onderscheidend. als ze de rogue zo zouden maken, zou ik meteen een karakter gaan maken.


Zo, dat is er uit. Nu maar hopen dat iemand van Wizards of the Coast dit leest en het voortaan aanpast.

Tom Voskuilen

Hoi, ik ben Tom. Fanatiek D&D'er. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons is mijn huidige favoriet. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.

Deel dit artikel

Laatste blogs over 'Dungeons & Dragons'

Dungeons & Dragons: Mijn bezwaar tegen rogues

Dungeons & Dragons

Iedere D&D'er heeft waarschijnlijk een class die hem of haar zo gezegd minder ligt. Voor mij is...
Tom Voskuilen - 14 augustus 2025
Lees verder

Dungeons & Dragons: Een wereld maken

Dungeons & Dragons

Een eigen wereld voor DnD maken, waar begin je? Lees snel verder om te ontdekken waar ik zelf zou be...
Tom Voskuilen - 18 juli 2025
Lees verder

Dungeons and Dragons: 2 Nieuwe Boeken.

Dungeons & Dragons

Een korte samenvatting en spoiler van de nieuwe boeken voor DnD 5e 2024 van dit jaar.
Tom Voskuilen - 28 mei 2025
Lees verder

Op tijd of te laat?

Magic the Gathering

Op tijd of te laat dat is de vraag, 
Richard Janssen - 10 april 2025
Lees verder