Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.

Auteur:
Tom Voskuilen
Publicatiedatum:
21 november 2023

Elke donderdag hebben we Dungeons & Dragons in de winkel. Ik merk dat er de laatste tijd meer mensen komen die voor het eerst spelen. Hartstikke leuk, maar het vraagt wel een hoop uitleg. Welke ik en andere spelers graag geven. Toch leek het me handig een online naslagwerkje the hebben. Niet alleen voor de Adventures League in de winkel, maar ook voor je eigen avontuur.

Voor ik begin even wat afkortingen die beginners misschien helpen de tekst beter te begrijpen. Enkele woorden zullen in het engels zijn omdat de Nederlandse term niet handig is:

Dungeons en Dragons/DnD

Adventures League/AL


Het meest belangrijke van een character is dat deze bij je past. Ga geen character spelen waar je ongemakkelijk van wordt of wat te ver van je afligt. Dit zal jou speelplezier en dat van de groep niet veel goeds doen.


Voor je eerste character raad ik altijd aan iets simpels te kiezen. De mechanics van het spel zijn al dusdanig uitdagend dat het goed is er eerst in te komen met iets makkelijks. Iets wat gangbaar is. Een Elf met een boog, een menselijke ridder, een oude tovenaar met baard en puntmuts of een dwerg met een bijl.

Wat ook helpt is een bekend karakter uit films of games als inspiratie gebruiken. Een soort Lara Croft of Conan is ook een omschrijving die mensen aanspreekt. Dit helpt ervaren spelers met het helpen om de juiste class, wapens en andere vaardigheden te kiezen.

Elke DnD character heeft een race en class. Dit zijn een van de eerste dingen die je kiest en bepaalt het grootse deel van de character. voor een eerste character is het slim om in de Player handbook te blijven voor deze keuzes. Dit is de basis van het spel met de meest doorsnee opties. Qua ras is het makkelijk om het bij je class te matchen. Rare combinaties maken is ook leuk, en zeker de moeite waard. Maar om te beginnen is stereotype prima. Als je er twijfelt of je het gaat begrijpen is het slim om spellcaster te vermijden. Dat zijn de volgende classes: Artificer, Bard, Druid, Cleric, Paladin, Ranger, Sorcerer, Warlock en Wizard. Wat dan over blijft zijn: Barbarian, Fighter en Rogue. Voor de mensen die het aandurven zou een Paladin, Ranger en misschien Warlock nog een optie zijn, aangezien deze classes niet heel veel spells hebben.

Nu heb je een class, maar welk ras past daar dan bij. Dit lijken mij goede keuzes gebaseerd op de Racial Ability Score:

Artificer: Human, High Elf, Gnome

Barbarian: Human, Dwarf, Half-Orc

Bard: Human, Tiefling

Cleric: Human, Wood Elf, Dwarf

Druid, Human, Wood Elf

Fighter: Human, Dwarf, Half Orc, Wood Elf

Monk: Human, Wood Elf

Paladin: Human, Tiefling, Half-Orc, Dwarf, Half-Elf

Ranger: Human, Wood Elf, Halfing, Gnomes

Rogue: Human, Elf, Halfing, Tiefling, Gnomes

Sorcerer: Human, Tiefling, Half-Elf

Warlock: Human,  Tiefling, Half-Elf

Wizard: Human, High Elf, Gnomes

En wat nou als je een paar keer gespeelt heb. Dan wil je een uitgebreider character. Deze mensen raad ik aan om bij een backstory te beginnen. Op deze manier kan je het character laten groeien zoals jij ook vanaf je geboorte gegroeid ben. enkele belangrijke vragen zijn dan:


Waar is je character geboren en welk ras?


Was er iets speciaals bij de geboorte, is het een sorcerer of heeft die een ander aangeboren talent of zegen? 


Waarom gaat je character op avontuur? Noodgedwongen, of misschien met bewust?


Hoe komt je character aan zijn vaardigheden? Waar heeft die getraind? Was er een mentor?


Wat is de connectie met de andere partymembers? Zijn het oude vrienden, familie of kennen ze elkaar pas net?


Dit zijn wat goede vragen om je zelf te stellen. Veel succes met het maken van je superheld. Heb je meer vragen, kom dan langs in de winkel.

Tom Voskuilen

Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.

Deel dit artikel

Laatste blogs over 'Dungeons & Dragons'

Dungeons & Dragons, College of Dance roleplay

Dungeons & Dragons

Mijn ervaring met de college of dance bard van de nieuwe 2024 editie. En ideeën voor een memorabele...
Tom Voskuilen - 20 november 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, 5.0 de 2024 editie

Dungeons & Dragons

Mijn mening over de nieuwe "rivised" editie van D&D.
Tom Voskuilen - 1 oktober 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, misvattingen over classes

Dungeons & Dragons

Vandaag bespreek ik de misvattingen die over classes worden gemaakt.
Tom Voskuilen - 31 juli 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Dungeons & Dragons

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
Tom Voskuilen - 8 februari 2024
Lees verder