Mijn mening over de nieuwe "rivised" editie van D&D.
Ik weet dat een hoop mensen een sterke mening hebben over wat wel de saaiste subclass van D&D word genoemd: De Champion subclass van de Fighter. Maar, na enkele sessies te hebben gespeelt moet ik zeggen dat ik het misschien wel het beste karakter vind wat ik tot nu toe gespeelt heb. Hieronder zal ik wat vertellen over mijn keuzes, hopelijk kan iemand er wat inspiratie uit halen.
Nu het natuurlijk belangrijk om de contact van het karakter wat duidelijk te hebben. We spelen de 5.5 versie. Ze is een Umbral Human (te vinden op D&D Beyond), level 5 en met de volgende stats: Str 16, Dex 20, Con 18, Int 6, Wis 6, Cha 10. Fysiek dus sterk maar mentaal wat zwak. Gelukkig heeft ze een goede party om haar heen. Namelijk een Bard, twee Sorcerers en een Druid. Genoeg magische support dus.
Laten we beginnen met de verdediging. Ze heeft een studded leather armor wat haar een AC van 17 geeft, een prima AC voor level 5. Daarnaast heeft ze door haar hoge Con een HP van 54. Belangrijk om hier te vermelden is dat ze op level 4 de Durable feat heeft gekregen en dat ze een Periapt of Wound Closure heeft, een briljante combinatie voor een tank of andere frontliner.
De Durable feat laat je hit dice rollen als bonus action, waardoor je zoveel kan genezen. De ketting verdubbeld het gerolde aantal van hit dice dat je rolt, waardoor je als Fighter dus als bonus action tussen de 2 en 20 HP kan genezen, en dat een aantal keer gelijk aan je level. Ook aan te raden voor Barbarians. Wat het nog beter maakt, je rolt death saves met advantage en kan niet lager rollen dan een 10. Daarnaast heb je natuurlijk nog je second wind.
Tot zover haar mogelijkheden om in leven te blijven. Nu is het natuurlijk ook handig om damage te kunnen doen. Fighters hebben 4 weapon masteries, een fighting style, meer kansen om feats te kiezen en natuurlijk action surge. Samen met proficiency met alle wapens en armor, geeft het genoeg mogelijkheden om een goede build neer te zetten. Champions hebben nog een extra, namelijk dat ze op een 19 op hun d20 ook een crit rollen met aanvallen. Daarnaast heb je advantage op initiative en Athletics strenght checks. Op level 7 krijg je een extra fighting style, waardoor je meer veelzijdigheid aan je karakter kan geven. Bijvoorbeeld een bonus op je AC of een melee en range fighting style, waardoor je makkelijk kan schakelen.
In mijn geval heb ik een Maul gekozen, deze hamer heeft een 2d6 damage wat heel goed samen gaat met de fighting style. Deze zegt namelijk dat 1 en 2 om mijn damage dice als een 3 tellen. Waardoor ik minstens 9 damage doe. Dat doet een greatsword ook, maar wat een maul anders doet is dat het de topple mastery heeft. Dit geeft je mogelijkheid om je target prone te slaan, waardoor je advantage hebt op je tweede aanval, en later misschien op je derde of zelfs vierde aanval, mocht je zover komen. Bij de volgende level up ben ik van plan om de Great Weapon Fighter te kiezen. Hierdoor kan je je proficiency bonus bij je damage van je Maul doen. En als je crit of een creature naar 0 slaat, dan krijg je een extra aanval als bonus action. Nog meer damage!
Natuurlijk moet ik ook wat aandacht geven aan de mentale stats. Een -2 op Wis en Int is niet ideaal, vooral de Wisdom is een grote zwakte. Een Charm Person of Command en ik heb een probleem. Maar, dit geeft fantastische roleplay mogelijkheden.
Nu het bruggetje naar roleplay er toch is, dan er beter maar gebruik van maken. Ik merk zelf dat ik meer aan roleplay toe kom. De vaardigheden van de Champion zijn statisch en simpel. Om het karakter leuk en gedenkwaardig te maken is roleplay de sleutel. Mijn champion is een piraat. Ze heeft al meerdere barmannen in elkaar geslagen omdat de rum te duur was. Daarnaast valt ze alles aan waardoor ze nog nooit verslagen is. Maar, ze is doodsbang voor undead. Ze is snel afgeleid, onsubtiel en recht voor zijn raap. De partij heeft meerdere keren een probleem gehad door haar. Niets onoverkomelijks, maar ze voort wel de aanzet om de boel op scherp te zetten. dit geeft de bard een fantastische kans om het goed te praten en wat van zijn charismatische kant te laten zien. Een ander karakter dat Aquan spreekt heeft al de kans gehad om excuses aan te bieden voor haar ronduit beledigende Aquan imitatie. Haar ideeën zijn soms ronduit stomzinnig, maar vormen een goede basis voor de rest van de partij om op te bouwen.
Een kort voorbeeld: We moesten een schip stelen uit een bewaakte haven. Haar idee was dat twee de guard gingen afleiden met een explosie waarna de andere het schip konden betreden via het water en het konden stelen. Nu is de explosie niet doorgegaan, maar de partijmembers hadden wel de fundering om vanuit te gaan denken.
Al met al, is mij conclusie dat de combat vaardigheden van een champion altijd goed zijn. Door de simpele vaardigheden heb je genoeg tijd en ruimte om een goede roleplay neer te kunnen zetten. Nu zijn er natuurlijk tal van manieren om een champion neer te zetten, je man meer de rogue kant op gaan met scimitars of daggers. Of je maakt een Archer met een goede range attack. Je kan ook meer tank gaan met een scale mail, schild en defense style voor een AC van 21 op level 1. Toch denk ik dat een greatsword of maul het beste is voor een champion vanwege de fantastische combinatie van andere vaardigheden.
Hopelijk genoeg inspiratie hier voor iemand die verdwaalt is in het doolhof van karakter keuzes.
Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.