Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
Het leek me leuk om mijn ervaring met deze veelzijdige subclass te delen. Overal op internet vind je mensen die de class uiteenzetten maar nergens iemand die op de roleplay kant ingaat. Terwijl deze class zoveel roleplay mogelijkheden heeft.
Enkele weken geleden, net nadat de rivised editie van 5th edition was uitgebracht, ben ik met een nieuwe groep gaan spelen. We mochten op lvl 3 beginnen. Mijn character is een Bard met de College of Dance subclass. Ze is een Half-Elf, uit de 2014 editie met een Waterdhavian Noble background, uit de Sword Coast Adventurer Guide. Natuurlijk heb ik me netjes aan de nieuwe ASI gehouden en een +2 in Dex gedaan en een +1 in Cha. Al met al een Half-Elf in een mensenwereld die voornamelijk heeft leren dansen op nobel feestjes.
Ik ga hier verder niet in op de precieze abilities die de class krijgt, die zijn overal en nergens al te vinden. In plaats daarvan wou ik meer in gaan op de roleplay mogelijkheden die ik zo snel zie. Er zijn zonder meer opties die ik nu over het hoofd zie.
Wat ik zelf merkte is dat het dansen af en toe moeilijk in de roleplay te vangen is. Random ergens gaan dansen is niet altijd passend. Toch duwt de class naar een unarmed, unarmored gevechtsstijl, gelijk aan een monk. Dit is overigens niet waar de class echt tot zijn recht komt, pas op lvl 7 als je Fount of Moonlight kunt casten gaat dit een redelijke strategie zijn. Je blijft een bard, en dus een full spellcaster, en daar zou je focus moeten zijn. Zeker in de eerste paar levels. De unarmed strike zijn vooral handig voor het moment dat je gedwongen in melee komt te staan. Je spreuken kunnen je ontzettend goed in leven houden. Dit kan door healing maar zelf ben ik groot fan van Mirror Image, qua roleplay ( je eigen dansgroepje) maar ook omdat het je een grotere overlevingskans geeft.
Deze subclass vraagt wat voorbereiding om goed te lopen. De lvl 6 abilities zijn erg belangrijk. Spendeer je lvl 4 feat dus aan iets nuttigs, dit kan een ASI zijn op Dex of Cha. Dex verhoogt je AC, to hit and damage, en natuurlijk je dex save, en abilties checks. Cha, verhoogt je AC, spell gerelateerde to hit en DC, Cha save and checks en je healing. Beide erg handig en je wilt ze beide het liefst zo hoog mogelijk hebben.
Oke, dat is dus een ASI maar welke feat is dan handig? Wat ik momenteel overweeg is de speedy feat. Dit is in de basis de mobile feat uit 2014 met een kleine wijziging, namelijk een +1 op onder andere Dex en dat alle opportunity attacks tegen je disadvantage hebben, iv.p de "je moet aanvallen om geen opportunity attacks te krijgen". De reden dat ik deze overweeg is dat het hiermee makkelijker is om op de juiste plek te komen en dit enorm inhaakt op de goede movement die de class al bied. Of in roleplay termen, je kan dansend tussen vijanden door, deelt zo nu en dan een goede klap uit, kan nog bardic inspiration uitdelen en extra klappen geven en vervolgens terug dansen met aanzienlijk minder risico. Of je gebruikt het om bijvoorbeeld Cure Wounds, i.p.v. Healing Word te gebruiken omdat je makkelijk naar iemand toe kan. Waarmee je veel meer healing uit je spell slot kan halen.
Een andere optie die ik interesant vind is de grappler feat. Ook deze geeft de gewilde +1 in Dex. Wanneer je vervolgens een unarmed strike maakt als actie, mag je ook een grapple proberen. Dit gaat wel tegen je DC van 8+ prof. + Str. mod. Waarschijnlijk dus maar 9, 10 of 11. Maar toch, lukt het dan kan je bardic inspriation bouns actie een unarmed strike met advantage opleveren. Daarnaast verlies je geen movement met het meesleuren van gegrapplede creatures. Je dwingt dus iemand potenceel in een dans, neemt ze een stukje mee, heeft ze een trap tussen de benen en swingt vervolgens uit. (waarschijnlijk omdat hij losbreekt.) Hopelijk op de plek waar je heavy hitter klaar staat om damage te doen.
Buiten combat straalt deze class misschien het best. Je bent de ideale decoy. Een aantal ideeën:
- Wanneer jij dans op een plein of in de taverne zijn alle ogen op jou gericht. Met je advantage en potenceel +7 (Cha+3,+prof+2, expertise+2.) op je performance check heb je een giga kans van slagen. Terwijl jij dans, en met Minor illusion een muziekje maakt, steelt de rogue van de groep het item dat je hebben moet van iemand of gewoon al het geld dat er te vinden is. Je kan zelfs in Disguise Self dansen zodat ze je later niet terug kunnen vinden. Je kan natuurlijk ook gewoon een donatie vragen voor je dans. Je wordt er niet rijk van maar het genereerd wel wat geld.
- Je lokt al dansend een aantal wachter/monsters een steegje/gang in waar je partij in een hinderlaag klaar ligt. Wanneer ze vlak voor je zijn cast je Color Spray op ze waardoor ze potentieel blinded zijn en je hinderlaag advantage heeft. Deze strategie is ook te gebruiken in een bos of ander gebied waar je "hulpbehoevend" op de weg staat en je gebruik maakt van de goedheid van NPC's of monsters. Later kunnen spreuken als Hypnotic Pattern of wellicht Hallucinatory Terrain helpen om vijanden in een val te lokken.
- Op een feest steel jij de show. Waarmee je wellicht het vertrouwen en bewondering van NPC's kan krijgen. Misschien kan je die onhandige man leren dansen waardoor hij de liefde kan vinden, en hij je later wilt helpen met iets. Of je kan iemand tot een danswedstrijd uitdagen en keihard winnen. Probeer dit vooral op wezens die vol zijn van zichzelf maar niet veel skill hebben. Sommige goblins of kobolds gaan hier graag in mee.
- Of je drijft een vijand helemaal gek door overal illusies te maken van jou die danst. Eerst met Minor Illusion, dan met iets sterkers als Major Image of zelfs Phantasmal killer op het moment dat hij/zij helemaal gek denkt te worden. Dit is wel een lange termijn plan. Waarschijnlijk komt er een moment dat de vijand doorheeft dat het een illusie is en het negeert. En dat is het moment dat je het van de illusie overneemt. Of als hij gek wordt hem belooft te "genezen".
Dit is ook gewoon te gebruiken in een show element.
Qua karakter kan je zoals mij voor een nobel gaan. Maar ook een zigeuner of flamenco danseres is passend. Misschien is een modernere dansstijl meer je ding en is een breakdance meer voor jou. Belangrijk is om te bedenken hoe jou dans unarmed strikes doet. Bij een breakdance is het nog te bedenken omdat dit veel schopachtige bewegingen heeft, maar een wals is vrij kalm in verhouding. Dan is de grapple manier wellicht toepasselijker.
Een ander idee is om een tweede partijmember te hebben die ook deze subclass heeft. Dan kan je samen dansen en elkaar inspiration geven. Krijg je dit niet voor elkaar, de spreuken Unseen Servant of Minor Illusion geven potenceel je eigen danspartner. Of je dwingt een tegenstander met Suggestion: "Dans met me."
Qua cantrips kan je alle kanten op. De nieuwe Starry wisp is ideaal, met een mooie soepele beweging kan je een wisp "afschieten" terwijl je dans. Prestiditgation is een altijd goede optie. Maar dus ook Minor Illusion, of Dancing Lights.
Lang verhaal kort. Mijn idee is om deze class met illusies en grappling te vullen aangevuld met spreuken als pyrotechnics voor vuurwerk. Gebruik licht en glitter voor een show effect in gevechten en daarbuiten. Neem vijanden, vooral wizard en dergelijke, mee voor een dans en drop ze op een onhandige plek.
De grootse fout die je kan maken is denken dat het net als een monk is. Het is en blijft een spellcaster in de eerste plaats en daarna pas een melee fighter.
Deze subclass is zeker aan te raden. Ik wens je veel plezier met je dansgroep!
Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.