Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
Stel, je hebt een karakter voor DnD. Maar je mist iets. Hij (of zij natuurlijk) heeft niet echt een reden om op avontuur te gaan. Of je weet herhaaldelijk niet hoe je moet reageren op bepaalde situaties. dan heb je wellicht niet een erg diepgaande backstory, je karakter mist waarschijnlijk de nodige onderscheidende persoonlijkheid.
Uiteindelijk zijn er twee vragen waar je altijd antwoord op wilt hebben:
1 Waarom ben je op avontuur gegaan?
2 Waarom met deze groep, wat houdt je bij deze groep?
Dit zijn de twee belangrijkste vragen voor elk karakter.
Hoe kom je aan meer backstory. Een goed uitgangspunt is natuurlijk de background die je bij het maken gekozen heb. Dit verder uitbouwen is een goed idee. Een soldier background vraagt bijvoorbeeld om een rang of functie. Was je wachter of echt soldaat? Of zee of land? Wellicht heb je bepaalde grote boeven gevangen of anekdotes over wat je soldaten deden. Of een pijnlijke herinnering over een goede vriend die in de strijd sneuvelde.
En zo heeft elke background een aantal dingen die verder uitgewerkt kunnen worden. Een criminaal kan een grote dief zijn die bekend en berucht is. Of een kleine zakkenroller van weinig betekenis. Een Outlander kan alleen rond zwerven, of in een groep, en waarom ben je dan van je groep weggegaan.
Ook je class kan een interessant iets zijn om een backstory om heen te bouwen. Een cleric kan bijvoorbeeld al jaren dienen of net verlichting hebben gevonden. Je kan heel fanatiek zijn als aanhanger of wat meer gewoon goed willen doen.
Een rogue hoeft ook niet altijd een dief of crimineel te zijn. Indiana Jones wou ook een rogue zijn. En Sherlock Holmes ook.
Je ras kan ook een reden zijn voor een diepgaandere background. Een Genasi is zeldzamer en kan bijvoorbeeld op avontuur gaan opzoek naar meer informatie over het ras en hopend op een andere genasi om een zielsverwant te hebben. Een triton of sea elf die de zee uitkomt omdat de zee hem/haar niet trekt kan ook interessant zijn. Als je meer ideeën wilt hebben over jou ras, dan is het een aanrader om even op internet te zoeken naar meer informatie over het ras. Dan kan je een van de eigenschapen wat meer uitwerken of juist iets kiezen wat tegen de cultuur en gewoontes van het ras ingaan. Om terug te komen op de Genasi, door hun zeldzaamheid en hun duidelijk onderscheidende uiterlijke kenmerken zijn ze kwetsbaar voor pestgedrag en uitsluiting. Probeer te bepalen hoe je hier op reageert. ga je er tegen in, wat een Fire Genasi waarschijnlijk doet. Of ga sluit je je af, en leid je een eenzaam bestaan en praat je weinig met andere, dit zou je roleplay enorm beïnvloeden.
Tot slot heb je nog de algemene vraagstukken. Elke vragen om over na te denken:
1 Familie: Wie zijn je ouders? Waar ben je geboren? Heb je broers en zussen?
2 Jeugd: Waar ben je opgegroeid? In een bos, dorp of stad? Bij je ouders of bij een voogd?
3 Uiterlijk: Hoe ziet je karakter eruit. Natuurlijk heb je een grof idee, maar denk eens na over details en ras gebonden eigenschappen. Wellicht niet voor elke ras even interessant, maar het noemen waard: Wat is je huidskleur? Je oogkleur? Je haarkleur? Heb je überhaupt haar? Hoe klinkt je karakter? Waar ruik je naar? Heb je moedervlekken die kenmerkend zijn of andere plekken als littekens? bepaalde kledingstijl, met tekens van goden of iets anders?
4 Voorkeuren en afkeuren: Wat is je lievelingskleur? Hou je van dieren? Hou je van kinderen? Je favoriete drank? Kan je zingen? Dansen? Lievelingseten? Hoe kijk je naar magie, als een goed hulpmiddel of vind je het voornamelijk gevaarlijk?
5 Persoon: Wat is je levensinstelling, leef met de dag of denk je meer aan morgen? Liefdesleven? Heb je kinderen? Wat is je meest voorkomende emotie, ben je veel aan het mopperen of lach je veel? Hoe serieus neem je dingen en jezelf? Ben je verantwoordelijk of meer avontuurlijk en achteloos?
6: Kenmerkende trekken: Dingen die je onderscheiden, rare dingen die in de loop van de tijd een leuk iets kunnen worden. Belangrijk bij een eigenschap als dit is dat het niet vervelend word. Verwar je alle dwergen en denk je dat het allemaal broers zijn? Noem je elk paard hetzelfde? Heb je een geluk ritueel? Draag je een belangrijk iets mee wat er raar uitziet. Een knuffel in je tas voor tijdens het slapen? Een roze lintje rond de arm van een barbarian die van zijn dochtertje is geweest.
Natuurlijk hoef je niet op elke vraag een antwoord te hebben. Maar het zijn wel dingen waar je over na kan gaan denken bij het maken van een diepere backstory. Je karakter wordt daardoor meer een persoon dan een statblock. Veel succes met het uitdiepen van je karakter.
Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.