Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
DnD is een heerlijk spel om te spelen. Mits je de juiste groep hebt voor de juiste gelegenheid. voor een one-shot of een short campaign maakt het niet erg veel uit. Hoewel het ook dan al vreselijk kan zijn om met de verkeerde archtypes aan tafel te zitten. Maar hoe zorg je dat je de juiste tafel vind?
Om te beginnen is het handig om te weten wat jou speelstijl is. Er zijn verschillende verdelingen te maken en internet heeft vele soorten en manieren van indelen te bieden. Ik gebruik voor het gemak de volgende vijf bedacht door ene Ashley Warren: Verteller, Casual, Power Gamer, Specialist en Perfectionist. Mensen kunnen natuurlijk ook in meerdere groepen vallen.
Verteller: Je vind vooral het verhaal belangrijk, je houd van een lopend verhaal met logische keuzes. Je background wil je graag in het spel gebruiken en daar kanzen voor zien.
Casual: Je zit aan tafel omdat het gevraagd werd. Je hebt vooral zin in een gezellige avond met mensen. Of je nou DnD of iets anders speelt kan je wellicht weinig schelen. Plezier staat bij jou voorop.
Power gamer: Je wilt het beste uit je karakter halen. Een hoge AC, veel damage, en het liefst nog wat goede backup voor je eventuele zwakte. Niet dat je het nodig gaat hebben maar toch, better save than sorry.
Specialist: Je wilt een specifiek deel van het spel uitspelen. social interaction? Je kan dit. Je lult iedereen onder de tafel met je 30 persuasion op lvl 8. Of misschien kan je dusdanig veel healen dat nooit meer iemand met damage hoeft rond te lopen.
Perfectionist: Je wilt alles uit het spel halen. Je wilt zeggen dat het avontuur helemaal uitgespeelt is. Side quest? Prima. Alternatieve optie? Leuk, doen we het beide. Geen magic item blijf ontdekt door jou. en het spel is niet klaar voordat je iedere missie voltooit heb.
Deze types speler zijn natuurlijk een grove indeling. Iedere spelerstype heeft een zwakte en een kracht. Of een voor en nadeel, net hoe je het wil noemen.
Verteller:
Kracht: Het verhaal verrijken met details en lore vriendelijke toevoegingen.
Zwakte: Ze hebben de neiging te veel detail toe te voegen en het verhaal te willen herschrijven. Wat ergerlijk is voor andere spelers.
Casual:
Kracht: Gezelligheid mee nemen naar de tafel.
Zwakte: Andere spelers hun plezier ontnemen door niet serieus genoeg te zijn.
Power gamer:
Kracht: Een sterk karakter kunnen neerzetten dat veel uitdagingen aan kan.
Zwakte: Weinig ruimte geven aan andere spelers omdat ze het spel bijna soloën.
Specialtist:
Kracht: een soort ding of situatie in het spel perfect kunnen oplossen.
Zwakte: Heeft vaak een zwakte in het karakter. Vaak verwachten deze spelers dat andere deze opvangen.
Perfectionist:
Kracht: Zorgen voor een compleet avontuur waarbij de tijd genomen wordt voor het vinden van extra's.
Zwakte: Te veel tijd in onzinnigheden steken en andere spelers ophouden.
Zoals je misschien al merkt zijn er bepaalde eigenschapen die niet helemaal bij elkaar passen. Daarom is het dus belangrijk om de juiste medespelers te vinden.
Verteller X Casual speler: Vertellers willen een goed verhaal. Casual spelers zijn hier in het algemeen minder in geïnteresseerd. Probeer deze combinatie te mijden als je een groep samenstelt.
Verteller X Power gamer: kan je misschien ook beter vermijden. Maar deze spelers zijn in een session 0 soms nog over te halen om wat meer op elkaar afte stemmen.
Verteller X Specialist: Zijn potentieel een match. Belangrijk is om goed af te stemmen op elkaar om te zorgen dat je een karakter maakt dat de zwakte van het andere karakter opvangt. bijvoorbeeld een tank en een healer. Stel voor om samen een background te maken. Daarmee weet je zeker dat er een redelijk verhaal wordt neergezet en dat karakters om bepaalde momenten kunnen shinen.
Verteller X Perfectionist: Kan een match zijn. Deze spelers moeten goed opletten dat het verhaal niet te lang gaat duren. En daarnaast dat ze niet te veel in elkaars vaarwater gaan zitten. Vertellers kunnen te ver van te voren een verhaal in hun hoofd hebben. Dit was het werk van de DM, niet een speler. Perfectionisten kunnen te veel door dit verhaal heen varen. Waardoor vertellers zich niet gewaardeerd voelen en vervolgens de perfectionist ook niet.
Casual X Power Gamer: Kan een combinatie zijn. Power gamers kunnen een casual speler mee nemen door het avontuur. Casual spelers kunnen een dosis humor en plezier meenemen om het verhaal luchtig te houden. en niet alleen een hit en kill.
Casual x Specialist: Link, maar mogelijk werkend te krijgen. specialisten kunnen hebben een kracht en zwakte. Wanneer deze onvoldoende aangevoeld wordt is het spel voor hen over. Casual spelers zijn meestal niet erg diep in de materie en hebben meestal niet genoeg gevoel voor deze zwaktes en krachten.
Casual X Perfectionist: Kan werken. Perfectionisten willen een compleet verhaal en casual spelers houden vaak van weinig moeite, veel lol. Meer magic items, daar kunnen beide spelers zich in vinden, langer bezig zijn. Heeft geen van beide partijen een probleem mee.
Power gamer x Specialist: Werkt onder voorwaarden. Power gamers moeten er aan denken om ruimte te laten voor de talenten van de specialist. Wanneer power gamers ruimte laten voor een specialist aan hun zijden kunnen ze meer aandacht aan een ander iets besteden en daar nog beter in worden.
Power gamer x Perfectionist: Kan zeker werken, net als de rest ik het belangrijk om van te voren afte stemmen op elkaar. qua karakters zal je niet snel botsen, qua verhaal wellicht wel. Perfectionisten hebben de neiging meer uit het verhaal te halen dan een power gamer. welke weer liever meer combat hebben om hun skills te laten zien.
Perfectionist x Specialist: Kan lekker werken. De perfectionist moet zich er van bewust zijn dat de specialist op een ding focust en wat dit is. De specialist moet oog houden voor het feit dat de perfectionist soms wat kan afdwalen in de hoop iets extras te vinden. Een specialist doet graag een ding, als hij of zij dit goed doet, hoeft de perfectionist als het goed is niet aan te vullen.
Een groep vinden met dezelfde soort spelers hoeft ook niet altijd een goed idee te zijn. Power gamers bijvoorbeeld kunnen enorm in elkaars wielen zitten. Zeker als DM is het belangrijk om deze balans in de gaten te houden. Je bent er om elke speler aan zijn trekken te laten komen. Maar spelers zelf zijn ook verantwoordelijk voor het plezier van de rest. Weten wat een andere speler wilt en verwacht. Ben jij een verteller en zegt de rest van de groep dat ze gewoon gezellig wat willen spelen? Dan heb je waarschijnlijk met casual spelers te maken. Doe het jezelf niet aan en zeg nee. Ook al is het een goede vriend of je broer. Je gaat je ergeren, op lange termijn. Het verhaal gaat nooit van de grond komen en niemand gaat ooit je toespelingen op lore begrijpen. Het is beter om meteen nee te zeggen dan later met ruzie weg te gaan.
Veel plezier met het zoeken naar jou groep, ik hoop dat het meteen raak is. En hoe dan ook, wees lief voor elkaar en gun elkaar de ruimte om te genieten, en vooral lief zijn voor de DM. ;)
Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.