1 oktober 2024 14:49
Mijn mening over de nieuwe "rivised" editie van D&D.
Een paar weken geleden was het zover, de nieuwe editie van ons geliefde D&D kwam uit. Ik heb gelijk mijn exemplaar gehaald en ben gaan lezen. tot mijn verrassing was het 5.0 en niet OneDnd waar zolang spraken van was. Het doet ook echt met recht de titel 5.0 rivised aan.
Wat na een keer lezen gelijk opvalt is dat de basis regels vrijwel ongewijzigd zijn. Met uitzondering van kleine dingen als een healing potion die als bonus action kan worden gebruikt. Verder is de basis qua attacks, proficiency, saves en checks vrijwel hetzelfde. Wat wel anders is, zijn de backgrounds, races (nu Species genaamd), en classes. Ook zijn er wijzigingen in de spells en zelfs nieuwe spreuken om te gebruiken.
Laten we beginnen met de species, de ASI is verplaatst naar de backgrounds, dit omdat het volgens Wizards beter zou zijn wat betreft de keuze van species en class. Voorheen was het zo dat een wood elf een goede druid, monk of ranger was omdat deze een bonus in wis en dex kregen. Nu is het zo dat de scores aan de background zitten waardoor een species makkelijker een andere class kan krijgen.
In theorie klinkt dit goed en leuk. Maar in de praktijk denk ik dat het geen moer uitmaakt. een wood elf heeft nu toegang tot een bizarre skill set met druidcraft, Longstrider en Pass without trace op lvl 5. hierdoor is een wood elf nog steeds een betere ranger, druid of monk dan een high elf.
Hetzelfde geldt voor de andere species. Hun skillset is nog steeds beter voor bepaalde classes.
Een grote ergernis van mij, sorry, maar ik moet het toch even kwijt, is het weghalen van de half-elf en half-orc. Persoonelijk had ik niet veel met de half-orc maar half-elf heb ik altijd een erg leuk ras gevonden om te spelen. Het meeste bijt de reden van het verwijderen van deze rassen in het nieuwe boek. Volgens Wizards is het pijnlijk voor mensen van gemengde afkomst in de echte wereld dat er een half ras bestaat. Nu heb ik me ook wel eens afgevraagd wat de andere helft dan is. Conclusie, de naam half-elf en half-orc is problematisch. De oplossing van wizards is vrij pijnlijk en kort-door-de-bocht: Het compleet verwijderen van deze rassen. Alsof het niet pijnlijk is dat ze het ras gewoon weg doen. Ik zie het zelf als een soort dikke middelvinger naar mensen van gemengde afkomst. Terwijl de naam het probleem was, niets anders. Maar goed, ze zaten met twee rassen minder. Dus er moesten er bij komen. Wat is de oplossing, de half-orc voor een orc vervangen en de half-elf? Een Aasimar. Een half-angel. Wauw Wizards, gewoon wauw! Je vervangt een veel voorkomende soort in je eigen wereld voor een zeldzaam soort. Had gewoon een leuke nieuwe naam bedacht voor half-elf. Nu wil ik niet alleen lopen zuren zonder oplossingen te bieden. dus hierbij mijn nieuwe naam voor half-elf: Adanedhel. Wat in het elfs gewoon menself betekend, maar het klinkt veel flitsender en het maakt gelijk duidelijk wat de andere helft is.
Genoeg over dat. nu iets leukers: backgrounds. Deze zijn uitgebreid. Er is nu meer keuze. Wat wel een beetje jammer is dat de ASI er aan vast zit. Met het verplaatsen van de ASI hebben ze het eerder genoemde probleem gewoon verplaatst. De Origin feat dit nu aan een background hangt is naar mijn idee ook vrij beperkend en stereotyperend.
De classes hebben nu ook een update. Hier ben ik dan wel erg positief over. Het grootste verschil is dat elke class de subclass op lvl 3 krijgt. dit is misschien wat suf voor sommige classes als de sorcerer en warlock maar ze hebben het mooi opgelost door lvl 1 en 2 te gebruiken als de levels waarin je je krachten leert kennen en als opwarmertje voor je patron, als warlock dan. Daarnaast heeft elke class nu 4 subclasses om uit te kiezen, geen class meer of minder. Dit voelt beter gebalanceerd aan. Daarnaast hebben classes allemaal een kleine boost gekregen, vooral in kleine dingen. Barbarian rage werkt ook op unarmed strikes. Monks kunnen nu alle aanvallen deflecten, niet alleen projectielen, rangers zijn nu gewoon allround wat beter en niet terrein of monster gebonden. Dit zijn slechts wat voorbeelden van de aanpassingen. Hier ben ik in het algemeen best positief over. Wat dat betreft zou ik graag met de nieuwe classes gaan spelen.
De spreuken dan, best wel gaaf. De nieuwe dingen zijn mooie toevoegingen. Wat is personnelijk wel jammer vind is dat ze Mold Earth, Gust, Shape Water en control Flames in een nieuwe cantrip hebben gepropt die precies niet zoveel doet. Mold earth kan je helpen door snel te graven in bijvoorbeeld zand, de nieuwe cantrip kan dit niet. Shape water kan je een stuk water laten bevriezen, de nieuwe cantrip kan ook dit niet. Het komt in feiten niet verder dan het veranderen van kleur en vorm en kleine effecten maken met de vier elementen.
Al met al, misschien verrassend, ben ik best positief. Ik zou graag nog eens wat met de nieuwe regels gaan spelen. de classes voelen beter aan en de spells zijn ook best gaaf. de background en species zijn matig, maar deze dingen kom je tijdens het spel niet veel tegen.
Star Wars Unlimited is de nieuwste trading card game in het Star Wars-universum, ontwikkeld door Fantasy Flight Games en uitgebracht in maart 2024. Hoewel de game nog maar net op de markt is, heeft het snel aan populariteit gewonnen onder zowel Star Wars-fans als TCG-spelers. In deze blog richten we ons voornamelijk op de aankomende set: Twilight of the Republic, die de Clone Wars in het kaartspel introduceert.
Lees meerWe hebben in onze speelkelder een hoop demo-spellen staan. Nu heeft een van onze medewerkers daar eens een lijst van opgesteld en naar aanleiding daarvan kwam het idee om een top 100 te maken.
Lees meer