Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.

Auteur:
Tom Voskuilen
Publicatiedatum:
15 december 2023

Het kriebbelde weer bij mij. Het Dungeon Master kriebbeltje die leuke en memorabele encounters aan spelers wil voorschotelen. Dit bracht me bij het volgende: Wat is een leuke encounter? Tijd om op ontdekking te gaan.


Om te beginnen ligt het enorm aan je groep wat leuk en minder leuk is. Daarom is het altijd handig encounters enigszins op je groep aftestemmen. Daarnaast ga ik je ook niet vertellen hoe je precies een encounter runt, dat is geheel aan jou als DM.


Maar hoe bedenk je een leuke encounter? Zelf kijk ik meestal naar de miniaturen die ik heb staan. Soms kom ik op een idee door een miniatuur dat ik graag nog eens wil gebruiken. Bijvoorbeeld een demonlord, dat is een grotere uitdaging en wordt dus een eindbaas encounter op een cool en episch avontuur. waarschijnlijk met meer demonen en cultists.


Als dit niet werkt en er niets getriggerd raakt in mij, dan blader ik meestal door de Monster Manual of Monsters of the Multiverse voor ideeën. Soms zie je dan een statblock met vaardigheden die je gewoon graag eens wil proberen. Bijvoorbeeld de Phoenix trok mij oog. Maar ook een groter monster met een hogere CR. En dus vereist het een party van een hoger level.


Nu ik al mijn leuke ideeën heb verzamelt, moet het nog wel logisch zijn. Je loopt op de weg en je ziet een Phoenix is niet geheel verklaarbaar. Maar wat nauw als er een uitgebrande kar te zien is en er een groot stuk bos in de fik is gegaan. Er verbrandden guards op de grond liggen en er nog een stallen kist is die de brand heeft doorstaan. In deze kist kunnen de spelers na de encounter terugvinden dat dit een transport van een phoenix ei was. Ze waren onderweg naar een speciale plek om het ei te vernietigen of onschadelijk te maken. Helaas ontwaakte het ei halverwege de reis en is de phoenix nu op een rampage. En laten er nu net een paar helden langs komen die dit kunnen doen. Nu is de plek van deze encounter opeens wel logisch.

Mochten ze het avontuur aangaan, is er natuurlijk een beloning als ze het ei naar deze speciale plek weten te brengen. Mochten ze weg willen gaan heb je als DM drie opties. 

De eerste is het forceren van een gevecht. Sommige zullen het railroaden noemen maar als DM heb je ook de verantwoordelijkheid dat het avontuur doorgaat. soms moet je iets forceren. En bij sommige monsters is een aanval niet geheel onlogisch. Een Phoenix wil de gehele wereld laten branden, daar horen de avonturies ook bij.

De tweede optie is het toestaan dat ze wegsluipen. Later zijn er dan wel gevolgen aan deze keuze. Bijvoorbeeld dat het klooster waar de monk vandaan komt in vlammen op is gegaan en er kostbare kennis verloren is gegaan. Buiten dat het voor de monk persoonlijk wordt om de phoenix alsnog te verslaan, geeft dit voor de hele party het gevolg dat ze de verloren kennis ergens anders moeten zoeken.

De derde optie is vrijwel gelijk aan de tweede. Maar nu is er geen gevolg. Eigenlijk is dit geen hele goede optie, maar soms is het wel het handigs. Enkele gevolgen zouden dusdanig weinig gevolg hebben dat het niet loont om er aandacht aan te spenderen. Bijvoorbeeld een slapende trol die ze lekker laten slapen. Die slaapt misschien een week later nog. En als die wakker wordt is er weinig aan de hand omdat er nauwelijks iemand komt.


Bij een encounter is het niet alleen belangrijk dat het logisch is, ook moet het te doen zijn. Het is niet te bedoeling dat je als DM wint. Natuurlijk kan het zijn dat er een encounter komt waar de party geen kans maakt. Als ze meerdere malen de waarschuwingsbordjes met "Let op! hier woont een grote Draak." negeren dan vragen ze er om. Dan mag je best wel eens overvliegen en een breath attack doen. Dan heb je de keuze of je een uitweg wil geven of niet. Schuilplekken om voor de draak te schuilen is een methode die misschien werkt. Dan kunnen ze van plek naar plek. Of je laat het terrein open en wenst ze veel geluk met rennen of net wat ze willen proberen. Een monk zal misschien ontkomen, tenzij de draak het leuk vind om de snelste eerst te pakken.


Niet alleen monster maken een encounter leuk en uitdagend. Ik denk dat ik een hele dungeon kan vullen met moeilijke en potentieel dodelijke encounters waar geen monster bij komt kijken. Ook puzzels en terrein kunnen namelijk uitdagend zijn. Denk aan schuin terrein met onderaan een diepe kloof, een lawine, en vloer waar een misstap een dodelijk val kan betekenen, (Ondergrondse) rivieren en wateren. Kamers die zich vullen met water of dodelijk gas. Smalle paden waar je bijna zijwaarts moet lopen, struikeldraden, messen, speren en bijlen die uit muren, vloer en plafond kunnen komen. Kisten die exploderen als je ze opent, gaswolken die ontploffen als er vuur in de buurt komt, sloten die een stroomschok geven wanneer iets anders dan de sleutel gebruikt wordt om het te openen. En dan is er nog de natuur, giftige planten, vallende bomen, fungi. Allemaal dingen die in het hier  en nu (zonder magie) ook een uitdaging vormen.

Deze oneindige lijst met uitdagingen hebben een groot voordeel. Ze vragen iets anders van spelers dan bruut geweld. Ze vereisen vaardigheden van tools die ze bezitten of van cantrips die geen schade doen, maar tal van leuke effecten kunnen hebben. De barbarian heeft misschien niet veel te doen, de fighter misschien ook niet. Maar een wizard of rogue kan uitblinken en de party redden, de bard kan nuttig zijn in sommige gevallen en een vredige druid ook. Het best is als ze allemaal iets te doen hebben. Misschien dat de fighter en barbarian de party kunnen beschermen tegen platgedrukt worden terwijl de rogue en monk een puzzeldeur openen op aanwijzingen van de wijze wizard of druid. Zo is iedereen betrokken en is er een uitdaging voor een ieder. Elke gefaalde rol kan de dood voor de hele party betekenen. 


Ik denk dat ik weet wat ik als encounters wil. Maar dat hou ik nog even voor mij, voor het geval mijn spelers dit ook lezen...

Tom Voskuilen

Hoi, ik ben Tom. D&D'er en Lorcana speler. Ik ben al geruime tijd met veel plezier in de winkel te vinden. Voorheen als klant, nu als personeel. Oorspronkelijk kwam ik om Magic the Gathering te spelen. Maar na verloop van tijd werd ik ook "besmet" door andere spelen als Dungeons & Dragons. Dungeons & Dragons en Lorcana zijn mijn huidige favorieten. Maar ik heb natuurlijk ook nog vele andere spelen die ik graag speel. Bij TCG's hou ik vooral van het bedenken van nieuwe ideeën, en probeer weg te blijven van de standaard lijstjes. Verder schilder ik graag miniatuurtjes.

Deel dit artikel

Laatste blogs over 'Dungeons & Dragons'

Dungeons & Dragons, College of Dance roleplay

Dungeons & Dragons

Mijn ervaring met de college of dance bard van de nieuwe 2024 editie. En ideeën voor een memorabele...
Tom Voskuilen - 20 november 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, 5.0 de 2024 editie

Dungeons & Dragons

Mijn mening over de nieuwe "rivised" editie van D&D.
Tom Voskuilen - 1 oktober 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, misvattingen over classes

Dungeons & Dragons

Vandaag bespreek ik de misvattingen die over classes worden gemaakt.
Tom Voskuilen - 31 juli 2024
Lees verder

Dungeons & Dragons, Archtypes en spelgroepen

Dungeons & Dragons

Een blog over archtypes van spelers en wat het belang is van de juiste groep vinden.
Tom Voskuilen - 8 februari 2024
Lees verder