Star Wars Legion Toernooi oktober

Star Wars Legion is een miniature wargame die zich afspeelt in het Star Wars universum. Sinds een aantal maanden is deze fascinerende game ook naar Spelkwartier Arnhem gekomen.  

Auteur:
Jur de Leeuw
Publicatiedatum:
17 oktober 2024

Een aantal fundamentele aspecten van het spel zijn veranderd. Ik behandel deze stap voor stap.


Unit-aanpassingen


 We beginnen met een van de eenvoudigere wijzigingen: de units. Veel units hebben een update gekregen, of het nu gaat om een volledige revisie of alleen een aanpassing van de punten. Alle facties zien veranderingen in hun units. Het is onmogelijk om alles te bespreken, want ongeveer 40% van alle units in het spel is aangepast. Daarom zal ik de belangrijkste en grootste aanpassingen bespreken.


Allereerst zijn bijna alle Force Users goedkoper geworden. De ontwerpers realiseerden zich dat units met een Force-slot extra punten kostten, vooral omdat ze toegang hadden tot Force Push, een zeer sterke upgrade. Nu is Force Push zelf 30 punten duurder gemaakt, waardoor de units met een Force-slot 20 tot 30 punten goedkoper zijn geworden. Zie hieronder bijvoorbeeld Luke Skywalker die een complete overhaul heeft gehad. 

image.png 692.44 KB


De Republic-factie heeft ook een grote overhaul ondergaan. De Phase 1- en Phase 2 Clone Troopers zijn samengevoegd tot één unit: de Clone Trooper Infantry. Dit betekent dat je niet langer gemixte clones hoeft te spelen en nu kunt kiezen tussen de uitrusting van Phase 1- of Phase 2 troopers. Daarnaast hebben ze een uniek upgrade-slot gekregen: de leader-slot. Hiermee kan de unit een leider uitrusten die extra keywords toevoegt, zoals Fives, die de unit bijvoorbeeld Charge geeft. Dit maakt het mogelijk om de enige corps-unit van de Republic volledig te personaliseren op basis van hun specifieke taak.


Daarnaast is Anakin Skywalker aangepast en, naar mijn mening, het sterkste karakter in het spel geworden. Hij is niet langer een personage dat je tijdens het spel moet opbouwen om sterker te worden. Al zijn command-kaarten zijn herzien, waardoor Anakin meteen vanaf het begin keihard uithaalt.


image.png 787.51 KB

Nieuwe Objectives


Allereerst is het standaard spelformaat verhoogd van 800 naar 1000 punten, wat zorgt voor meer variatie en flexibiliteit bij het bouwen van legerlijsten. Deze extra punten geven spelers de mogelijkheid om meer verschillende units en upgrades toe te voegen, wat leidt tot veelzijdigere strategieën en dynamischere legers op het slagveld. Meer ruimte voor je favoriete karakters dus!


Een van de grootste veranderingen in het spel zijn de nieuwe objectives. Alle oude objectives zijn verwijderd en vervangen door nieuwe. In plaats van dat de speler met het leger met de minste punten het objective deck bepaalt, brengen nu beide spelers hun eigen deck mee. De missie wordt samengesteld uit een combinatie van beide decks. Er zijn nu zowel hoofdobjectives als secundaire objectives, waarmee je punten kunt verdienen. De eerste speler die 12 punten behaalt, wint het spel.

 

Een andere belangrijke verandering is dat het spel nu uit 5 rondes bestaat in plaats van 6. Objectives worden vanaf ronde 2 elke beurt gescoord, wat voor een actievolle, dynamische spelervaring zorgt. Bovendien begint iedereen off-board: er is geen traditionele deployment-fase meer. In ronde 1 komen de units het speelveld op, en de eerste actie die je met een unit moet uitvoeren, is een move om het bord op te komen. Dit maakt de eerste beurt veel tactischer en interessanter.

 

Aan het begin van het spel spelen de spelers een soort minigame om te bepalen welke hoofd- en secundaire objectives gebruikt worden. De hoofdobjectives zijn meestal gebaseerd op area control, waarbij je bepaalde punten op het bord moet vasthouden om punten te scoren. De secundaire objectives voegen meer variatie toe, variërend van het opblazen van de basis van de tegenstander met een bom tot simpelweg het uitschakelen van units voor extra punten.

 

De condities in het spel zijn vervangen door advantages. Elke speler heeft nu een unieke advantage tijdens het spel, zoals het hebben van een extra pass in ronde 1, wat strategisch erg nuttig kan zijn.

WhatsApp Image 2024-10-17 at 19.46.33.jpeg 192.8 KB

Persoonlijk vind ik deze verandering geweldig. In de oude versie van het spel gebeurde het vaak dat je pas aan het einde van ronde 6 punten scoorde. Dit leidde er soms toe dat spelers hun leger 4 of 5 beurten achter een groot gebouw verborgen hielden, wat niet bepaald voor interessante spellen zorgde.

 

Nu, met de constante puntentelling vanaf ronde 2, kun je je niet langer veroorloven om te wachten tot het einde van het spel om punten te scoren. Je moet voortdurend actief op je objectives staan en constant punten binnenhalen, wat voor veel meer actie zorgt.

 

Bovendien komen units nu veel dichter bij elkaar te staan, omdat veel van de objectives zich in het midden van het speelveld bevinden, tussen de spelers in. Units die van dichtbij erg sterk zijn, zoals de ARC Troopers, komen hierdoor ook veel beter tot hun recht.


Cover


Cover is volledig herzien. Het verwijdert niet langer statisch 1 of 2 hits zoals voorheen. In de nieuwe regels rolt de verdediger nu 1 witte verdedigingsdobbelsteen voor elke hit die de aanvaller rolt. Bij light cover verwijder je 1 hit voor elk block die je rolt, en bij heavy cover verwijder je 1 hit voor elk block of surge die je rolt.

 

Dit zorgt ervoor dat cover veel dynamischer is. Kleine units met weinig dobbelstenen zijn niet langer automatisch in het nadeel en blijven effectief, terwijl grotere units met meer dobbelstenen niet te overpowered zijn. 

 

Ik vind deze verandering fantastisch. Gametechnisch gezien is het een beter systeem, omdat de effectiviteit van cover nu stijgt met het aantal hits dat gerold wordt. Dit maakt het niet alleen gebalanceerder, maar ook veel thematischer. Het voelt geweldig als je troopers, die je nodig hebt om een objective te winnen, plotseling drie van de drie hits in cover weten te ontwijken. Dat soort momenten kunnen echt het verschil maken in het spel.

WhatsApp Image 2024-10-17 at 20.01.36.jpeg 179.75 KB

Conclusie:


Dit zijn in grote lijnen de grootste aanpassingen aan Legion. Dit is slechts deel 1 van de veranderingen, en komend jaar wordt deel 2 onthuld. Over het algemeen ben ik erg positief. De aanpassingen aan de oude units waren hard nodig en zijn op een goede manier uitgevoerd. De nieuwe objectives brengen een frisse wind in het spel, met veel meer actie en minder afwachtend.


Ik ben ontzettend enthousiast over de nieuwe versie van Legion en kijk enorm uit naar alles wat er komend jaar nog gaat komen!

Jur de Leeuw

Hi ik ben Jur! Ik hou me graag bezig met de communities binnen Spelkwartier.

Deel dit artikel

Laatste blogs over 'Star Wars Legion'

Star Wars Legion 2.6: Hoe speelt het?

Star Wars Legion

Zoals velen van jullie weten, heeft Star Wars Legion een grote update gekregen waarbij veel regels z...
Jur de Leeuw - 17 oktober 2024
Lees verder

De prachtige miniatuur hobby Deel 1: Bouwen & Verven

Miniaturen spel

De hobby van miniatuur wargaming biedt een schat aan prachtige ervaringen. Het stimuleert creativite...
Jur de Leeuw - 14 april 2024
Lees verder

Star Wars Legion bij Spelkwartier

Star Wars Legion

Sinds juni vorig jaar zijn wij actief betrokken bij Star Wars Legion. In deze blog werpen we een bli...
Jur de Leeuw - 11 januari 2024
Lees verder

Star Wars Legion Toernooi oktober

Star Wars Legion

Star Wars Legion is een miniature wargame die zich afspeelt in het Star Wars universum. Sinds een aa...
Jur de Leeuw - 8 oktober 2023
Lees verder