Na Star Wars Unlimited voor het eerst gespeeld te hebben geef ik in deze blog mijn eerste mening over het spel.
Wat is een Trading Card Game (TCG)?
Een TCG is een kaartspel waarbij je boosterpackets koopt die kaarten van verschillende zeldzaamheden bevatten. Hoe zeldzamer de kaart, hoe waardevoller deze doorgaans is. Je stelt een deck samen met deze kaarten en gaat spelen. Er zijn echter ook mensen die zich richten op het verzamelen van kaarten, wat de prijs beïnvloedt. De waarde van een kaart wordt bepaald door a) de speelsterkte en b) de verzamelwaarde, zeldzaamheid en de uitstraling van de kaart. Vergeet niet dat het uiteindelijk een spel is, wat soms vergeten wordt! 😊
Wat is er momenteel aan de hand?
Door sociale media merk je dat influencers een hype creëren rond TCG's en suggereren dat je erin zou moeten investeren. Hoe minder kaarten op de markt beschikbaar zijn, hoe zeldzamer ze worden. (Let op: dit betekent niet automatisch dat ze ook duurder worden.) Dit leidt tot frustratie bij spelers, omdat investeerders (ook wel scalpers of ondernemers genoemd) de producten opkopen, waardoor er minder beschikbaar is voor hen.
Waarom wordt er niet meer gedrukt?
Dat zou je denken! In Europa is er echter slechts één fabriek die TCG-kaarten drukt, wat een maximale capaciteit met zich meebrengt. Deze fabriek drukt ook speelkaarten en andere spellen. Grotere bedrijven hebben een gereserveerde productiecapaciteit, waardoor het lastig is om de productie op te schalen. Het zou ideaal zijn om een extra fabriek te bouwen, maar we moeten ons afvragen hoe lang ze het daar druk genoeg hebben om dat rendabel te maken.
Waarom is er een gelimiteerde printoplage?
De afgelopen jaren zijn het aantal TCG's verdubbeld; denk aan Lorcana, Star Wars Unlimited, One Piece, Altered, naast de al bekende titels zoals Magic: The Gathering, Pokémon en Yu-Gi-Oh. Dit betekent dat er steeds minder capaciteit beschikbaar is per spel, aangezien de totale productiecapaciteit beperkt is.
Waarom vertel ik dit?
De capaciteit gaat van de fabriek naar de distributie en vervolgens naar ons. Het is een verdeling, dus hoe groter het land, hoe meer ze ontvangen. Hoe groter je bestelling, hoe meer je krijgt. Dit betekent dat wij, omdat we niet veel inkopen, minder krijgen. Onze klanten kopen niet altijd bij ons, want als een set niet veelbelovend is, blijven wij met de voorraad zitten. Als het een succes wordt, komen we juist tekort. Het zou helpen als spelers ook hun producten bij hun lokale winkel kopen. In ons geval houden we veel producten achter voor onze spelers om investeerders niet te bevoordelen.
Een rekensom
Stel dat de fabriek 100% capaciteit heeft en 75% hiervan gebruikt voor TCG's. Met minstens 9 actieve TCG's zou dat betekenen dat elke TCG 8,33% van de capaciteit krijgt. Als we dit eerlijk verdelen over 15 landen, krijgt elk land slechts 0,5%. In sommige landen zijn er zelfs meer distributeurs. Daarnaast denk ik dat Nederland minder krijgt omdat consumenten veel in het buitenland kopen (iets met BTW). Deze 0,5% wordt in Nederland verdeeld over alle winkels. Laten we aannemen dat er 150 winkels zijn, dan krijgt elke winkel slechts 0,01% van de totale voorraad. Dat is niet veel! 😊 We moeten dus behoorlijk ons best doen om een deel van dit percentage te bemachtigen.
Mijn naam is Richard, vader van 2 boys en eigenaar van het spelkwartier sinds 2020.